29/01/10 Η πρόταση είναι προς κατάθεση στο Υπ. Πολιτισμού και Τουρισμού

Επιτροπή προσβασιμότητας και προσβάσιμου Τουρισμού της
Εθνικής Ομοσπονδίας Κινητικά Αναπήρων (Ε.Ο.Κ.Α)

H Εθνική Ομοσπονδία Κινητικά Αναπήρων (Ε.Ο.Κ.Α) είναι το μοναδικό δευτεροβάθμιο όργανο που εκφράζει 550.000χιλ. Κινητικά Αναπήρους στην πατρίδα μας. Ο προσβάσιμος τουρισμός θα καταστήσει την χώρα ικανότατο διεκδικητή της παγκόσμιας τουριστικής “πίττας” θα διευκολύνει τις επιλογές των ΑμεΑ σε όλο τον κόσμο, επίσης θα συμβάλει εξαιρετικά στη ζωή των ατόμων με Κινητικά προβλήματα διεθνώς.

ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΗΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΣΤΑ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ
ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ

Προτείνονται 4 τομείς δράσεων:
1. Καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασης σε επιλεγμένο κομμάτι των τουριστικών υποδομών της Ελλάδας με κριτήριο τις απαιτήσεις των τουριστών με αναπηρία και ευρύτερα των εμποδιζόμενων ατόμων.
2. Επιμόρφωση των επαγγελματιών του τουρισμού αναφορικά με τις απαιτήσεις των τουριστών με αναπηρία και τις προδιαγραφές του απευθυνόμενου σ’ αυτούς τουριστικού προϊόντος.
3. Παρεμβάσεις αποκατάστασης της προσβασιμότητας σε επιλεγμένους τόπους αναψυχής και σε τουριστικά καταλύματα. Αξιοποίηση των παρεμβάσεων αυτών ως πιλότων, για την ανάδειξη της νέας δυναμικής προδιαγραφής που περιέχεται στο Ελληνικό Τουριστικό Προϊόν.
4. Σχεδιασμένη προβολή των νέων προδιαγραφών του τουριστικού προϊόντος στην διεθνή τουριστική αγορά των ατόμων με αναπηρία.

Ανά τομέα δράσεων οι ενέργειες επιγραμματικά έχουν
ως εξής:

ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ:

Η καταγραφή αφορά βασικά στοιχεία-κρίκους του οδικού δικτύου, τις υποδομές προσβασιμότητας των υψηλότερης επισκεψιμότητας παραλιών, τις αντίστοιχες υποδομές των μεγαλύτερων ξενοδοχείων και τα επίπεδα προσβασιμότητας των πιο σημαντικών τουριστικών προορισμών της περιοχής (αξιοθέατα, πολιτιστικοί χώροι, χώροι αναψυχής κ.ο.κ.).
Η καταγραφή πρέπει να γίνει σε συνεργασία με ειδικό εμπειρογνώμονα σε θέματα προσβασιμότητας .
Με το πέρας της κατατίθεται πλήρης μελέτη η οποία περιλαμβάνει μία προς μία τις απαιτούμενες παρεμβάσεις, το σχεδιαστικό τους περιεχόμενο και την προτεραιότητα πραγματοποίησής τους.
Η μελέτη παρουσιάζεται επίσημα απ’ τον Ε.Ο.Τ ώστε να δοθεί το πρώτο μήνυμα για την βούληση δημιουργίας του προσβάσιμου στους αναπήρους τουριστικού προϊόντος που δημιουργείται.

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΩΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ:

Η επιμόρφωση αφορά:
1) Τον τρόπο επαφής/εξυπηρέτησης των πελατών με αναπηρία.
2) Την κατανόηση και συνακόλουθη προβολή των προδιαγραφών προσβασιμότητας του τουριστικού προϊόντος.
3) Την εμπέδωση από πλευράς τους των νέων προδιαγραφών ως μόνιμων πλέον συστατικών της τουριστικής αγοράς στην οποία δραστηριοποιούνται.
Η επιμόρφωση στους παραπάνω 3 άξονες πρέπει να γίνει με 4-6 ολοήμερα σεμινάρια, η έναρξη των οποίων είναι χρήσιμο να ταυτίζεται χρονικά με το πέρας του πρώτου τομέα δράσεων.
Στους επαγγελματίες του τουρισμού πρέπει να δοθεί με το πέρας των σεμιναρίων και ΟΔΗΓΟΣ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗΣ ΤΩΝ ΤΟΥΡΙΣΤΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ, που θα τους εφοδιάζει με όλες τις απαραίτητες σχετικές γνώσεις και πληροφορίες.

ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΣΕ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΑ ΣΗΜΕΙΑ:

Άμεσα δημιουργία μίας πλήρως προσβάσιμης παραλίας στα άτομα με αναπηρίες, που θα αξιοποιηθεί ως πρότυπο για τον οικείο σχεδιασμό.
Στην συγκεκριμένη παραλία διοργάνωση διήμερου ή τριήμερου διεθνούς τουρνουά beach volley για αθλητές με αναπηρία (λίγο πριν την έναρξη της θερινής σεζόν) με την συνεργασία της Διεθνούς Παραολυμπιακής Επιτροπής και της Ελληνικής ομολόγου της.
Εντός του συγκεκριμένου χρονικού πλαισίου, δημιουργία πλήρων προδιαγραφών προσβασιμότητας σε 2 ακόμα παραλίες της ευρύτερης περιοχής.
Παρεμβάσεις στοιχειώδους αποκατάστασης της προσβασιμότητας στο σύνολο του παραλιακού μετώπου της περιοχής.
Το ίδιο και σε σημεία επιλεγμένα ως άμεσης προτεραιότητας που έχουν προκύψει από τον πρώτο τομέα δράσεων.
Ο συγκεκριμένος (τρίτος) άξονας δράσεων θα υλοποιηθεί σε συνεργασία με εμπειρογνώμονα προσβασιμότητας που αξιοποιήθηκε και στον πρώτο άξονα και με έναν ακόμα εμπειρογνώμονα που είναι απαραίτητος λόγω του φόρτου εργασίας που ο τρίτος άξονας απαιτεί.

ΠΡΟΒΟΛΗ ΤΟΥ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ:

Αφορά την διάχυση της πληροφόρησης για την επένδυση στην προσβασιμότητα του τουριστικού προϊόντος της Ελλάδας σε όλη την τουριστική αγορά των ΑμεΑ (με έμφαση σε Ευρώπη και Αμερική). Στοχευμένες καμπάνιες με την συνεργασία των μεγαλύτερων συλλογικών φορέων των αναπήρων (ευρωπαϊκό forum ατόμων με αναπηρία, διεθνής παραολυμπιακή επιτροπή κ.ο.κ.) και των πλέον προβεβλημένων αναπηρικών εντύπων και διαδικτυακών τόπων.
Ειδική σελίδα στην ιστοσελίδα του Ε.Ο.Τ. που θα βρίσκεται σε συνεχή, διαδραστική σχέση με τους παραπάνω πόλους επικοινωνίας και θα μεταφέρει διαρκώς τις πληροφορίες αναφορικά με τις προδιαγραφές προσβασιμότητας του τουριστικού προϊόντος της Ελλάδας.
Με το πέρας της θερινής τουριστικής σεζόν, διοργάνωση μεγάλου συνεδρίου με θέμα ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ σε συνεργασία με τους μεγαλύτερους διεθνώς αναπηρικούς φορείς.

ΜΕΡΙΚΕΣ ΒΑΣΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ ΤΩΝ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ

Η τουριστική αγορά των ανθρώπων με αναπηρία έχει μελετηθεί επαρκώς από το γερμανικό ομοσπονδιακό υπουργείο οικονομικών προ 7 ετών σε έρευνα που διήρκησε περίπου 6 μήνες. Τα ευρήματα της έρευνας συγκλίνουν με τα ευρήματα μικρότερης διάρκειας ερευνών που έχουν γίνει από άλλες Ευρωπαϊκές χώρες, συνεπώς προσφέρουν αξιόπιστες πληροφορίες για την ευρωπαϊκή τουλάχιστον αγορά των αναπήρων.
Επιγραμματικά:
Το 54% των ευρωπαίων αναπήρων ταξιδεύουν ανελλειπώς για τουρισμό κάθε χρόνο.
Κατά μέσο όρο τα ταξίδια είναι 1,3/χρόνο.
Το 41,2% των ταξιδιών γίνεται εντός συνόρων ενώ το 58,8% σε προορισμούς του εξωτερικού.
Σε ότι αφορά το κόστος διακοπών οι άνθρωποι με αναπηρία δαπανούν κατά μέσο όρο 15% περισσότερα χρήματα από τους μη αναπήρους.

Κάποια ποιοτικά στοιχεία:
Οι άνθρωποι με αναπηρία σε ποσοστό σχεδόν διπλάσιο από τους μη αναπήρους προτιμούν για τις διακοπές τους την περίοδο χαμηλής τουριστικής κίνησης (Μάιος, Σεπτέμβριος, Οκτώβριος).
Το 26% επιδεικνύει απόλυτη πίστη-προσήλωση στον τουριστικό προορισμό που έχει ικανοποιήσει πλήρως τις προσδοκίες του, δηλαδή τον επισκέπτεται ανελλιπώς.
Το 48% δηλώνει ότι θα έκανε περισσότερα ταξίδια αν ήταν περισσότεροι οι πλήρως προσβάσιμοι τουριστικοί προορισμοί.
Και κάποια επιπρόσθετα κρίσιμα στοιχεία:
Το 71% των αναπήρων αποδίδουν κυρίαρχη σημασία στα της οργάνωσης ενός τουριστικού ταξιδιού (προετοιμασίες, πληροφόρηση επί των λεπτομερειών, έγκαιρη κράτηση κ.ο.κ.).
Το ίδιο περίπου ποσοστό, όταν σκέφτεται το ενδεχόμενο ενός νέου και άγνωστου προορισμού, δεν εμπιστεύεται διόλου για την πληροφόρησή του τους παροχείς τουριστικών υπηρεσιών, θεωρεί ότι πιθανότατα θα εξαπατηθεί, και εμπιστεύεται μόνο άλλους αναπήρους που έχουν ήδη επισκεφτεί τον προορισμό.
Το οποίον αποδεικνύει, ότι οι επαγγελματίες του τουρισμού αγνοώντας τα “μυστικά” που διέπουν την τουριστική αγορά των ανθρώπων με αναπηρίες αδυνατούν να είναι απέναντι στους αναπήρους πελάτες τους – έστω και αν το θέλουν – στοιχειωδώς αξιόπιστοι.

Εργασία της Επιτροπής προσβασιμότητας και προσβάσιμου Τουρισμού της Εθνικής Ομοσπονδίας Κινητικά Αναπήρων (Ε.Ο.Κ.Α)
Η Επιτροπή προσβασιμότητας της Ε.Ο.Κ.Α αποτελείτε από τους Σκορδίλη Αντώνη ως Πρόεδρο, Κωνσταντινόπουλο Βασίλη, Πατέρα Αθανάσιο, Γαλάνη Βασίλειο ως μέλη και συμμετέχει ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας.